Elverum -> Stress -> Bergen

Puh! Endelig kan jeg puste ut her jeg sitter hjemme hos familien min i Bergen etter en stressende reise fra Elverum. Planen var at jeg skulle reise med tog fra Elverum kl 15.18 i dag, men da jeg kom på stasjonen var jeg helt alene og fikk beskjed om at jernbanesporene var stengt på grunn av flommen. Mannen som jobbet i stasjonsbutikken undersøkte bussmulighetene, men fant ut at det ikke gikk noen før sent på kvelden. En taxisjåfør kom innom butikken for å kjøpe seg en is i det fine været og det så lenge ut til at taxien var eneste mulighet til å komme seg av gårde. Mens vi stod ute og diskurterte å kjøre til Hamar kom stasjonsmannen løpende ut med beskjed om at det heller ikke gikk tog fra Hamar. Jeg var helt skjelven, fortvilet og nesten på gråten når trodde at jeg måtte kjøre med taxi til Gardermoen for 2000 kroner. De fleste kjente er også reist og jeg kjenner få med bil i Elverum.

Jeg tenkte at jeg skulle gå meg en kveldstur på torsdag, men Glomma
flommet langt over turveien langs elven.

Akkurat i det jeg skulle til å sitte meg inn i taxien kom redningen! En liten minibuss med teksten "Buss for tog". Jeg løp bort og snakket med sjåføren, men heller ikke han skulle mot Gardermoen. Men han snakket med en annen sjåfør som var på vei, bare 10 minutter unna. Jeg var superlettet da jeg gikk gratis om bord på bussen som skulle videre til Hamar. Fra Hamar måtte jeg bytte buss til Eidsvoll og det var mye lenger enn hva jeg hadde trodd. Klokken var passert 17 da jeg tok siste skiftet fra bussen til toget fra Eidsvoll til Gardermoen. Om bord på toget oppdaget jeg at det ikke ville kjøre før klokken var 17.31. Det skulle være fremme på flyplassen 17.41, knappe 40 minutter før flyet til Bergen skulle gå. Stresset spurte jeg en annen passasjer om han trodde jeg ville rekke det, men han var også i tvil. Etter å ha snakket med mamma og pappa også, bestemte jeg meg for å satse på at det ville gå, og kjørte med toget. Enda uten å ha betalt en eneste krone. Jeg er kjempeglad for at jeg slapp 2000 kroners regningen i taxi!

Ut av toget løp jeg gjennom flyplassen mens jeg slepte på den tunge kofferten min, og da jeg endelig kom frem til innsjekkingen fikk jeg beskjed om at jeg bare hadde 2 minutters magin før de skulle stenge. Heldigvis fikk jeg sjekket inn, også med 3 kilo overvekt i bagasjen. Om bord på flyet kunne jeg endelig senke skuldrene etter over 3 timer med skikkelig stress. Jeg satt med to hyggelige menn, som jeg skravlet i vei med og jeg var ordentlig lettet! :)

Mamma og Thomas (lillebroren min) kom på øvelseskjøring for å hente meg, og vel hjemme fikk jeg gode reker og hvitvin. Akkurat som bestilt! :D

Sjømat er det beste som fins! :)

Hell i uhell! :)

Nå skal jeg lade opp resten av kvelden før jeg er klar for 7-fjelsturen i morgen. Ha en fortsatt fin lørdagskveld! :)